notext

מה אסור להגיד בראיון עבודה

08-04-2020

מה אסור להגיד בראיון עבודהראיון עבודה הוא רגע של מינוף עבורנו, ואין זה משנה אם אנו מסתכלים עליו כעל סיטואציה מלחיצה, או שמא אנו ניגשים לעניין בשוויון נפש. ראיון עבודה מאפשר לנו למכור את עצמנו בכמה דקות, כשיש מישהו שמרוכז בנו במאת האחוזים – וזה לא מובן מאליו. לחלקנו יש ניסיון מסוים בראיונות עבודה, וגם ייתכן שכבר שמענו פחות או יותר כיצד עלינו להתנהל במעמד זה. לרוב כשאנו מקבלים עצות לגבי ראיון עבודה – אומרים לנו מה כדאי לנו לומר, ואיך עלינו להתנהג…אך האם זה העיקר? ידוע שרושם שלילי נצרב חזק יותר מחיובי, ויוצר אפקט שהוא בלתי הפיך לעתים! ולכן, לפני שאנו ניגשים לראיון עבודה – מומלץ לנו לשים דגש דווקא על מה שאסור לומר במהלכו.

שלבים מקדימים לקראת הראיון
לרוב – ראיון עבודה הוא אינו השלב הראשוני בתהליך הקבלה למקום העבודה, וישנם שלבים הקודמים לו.

בד”כ השלב הראשוני הוא שליחת קורות חיים או שיחת טלפון – כל מקרה לגופו. במקרים רבים המעסיק (או פונקציית משאבי האנוש) נתקל בקורות החיים של המועמד, ויוצר עמו קשר טלפוני. שיחת הטלפון עצמה – מהווה סוג של ראיון עבודה התחלתי, היות והיא מאפשרת למעסיק להתרשם מיחסי האנוש, הביטחון, רמת הידע בתחום הנדרש, ולעתים גם כישורים נוספים – כגון יכולת דיבור בשפות אחרות. קורות החיים שלנו הן למעשה כרטיס הביקור הראשוני, וכבר יוצרות רושם מסוים אצל הקורא. משום כך – כתיבת קורות החיים טומנת בחובה פוטנציאל למנף או לקלקל עבורנו הזדמנויות תעסוקתיות, ויש להשקיע בה מחשבה רבה ואף להיעזר בקורות חיים לדוגמא, או בסיוע מקצועי במידת הצורך.

אופי ראיון עבודה

אז… הגיע לו הרגע הגדול, ואנחנו ניגשים פיזית לפגוש את המעסיק, או את נציגות מחלקת משאבי האנוש בחברה.

כאן חשוב לומר, שראיון עבודה עשוי לקבל אופי שונה לחלוטין בהתאם למקום העבודה, ובעוד מקום אחד יערוך אותו בצורה מאוד קרה ורישמית, מקום אחר יעניק תחושה חברית ומשפחתית, שעשויה להזכיר לכם שיחת בית קפה.

כך או כך – תמיד זכרו היכן אתם נמצאים, והיזהרו בלשונכם גם בראיונות שהאווירה בהם היא “כייפית” וזורמת! אמנם אין כוונתנו שאתם צריכים להיות מפוחדים בעת הראיון, אבל אתם בהחלט צריכים להיות בשליטה.

מה אסור להגיד בראיון עבודה?

יש להימנע מ”ללכלך” על מקומות עבודה קודמים ועל מעסיקים קודמים.

אתם רוצים לשדר למעסיק החדש שלכם שאתם מגיעים נקיים, ולא נוטרים טינה גם במצבים של פיטורים! הדרך הכי טובה עבורכם, היא לנסות לראות כל מצב בצורה יותר עסקית ופחות רגשית, ולשדר זאת בראיון העבודה. בעת הראיון – מתשאלים רבים ירצו “לדחוק” אתכם לפינות שלא התכוננתם אליהן מראש, ויש לכך מספר סיבות. המראיין יודע שהתכוננתם מראש לראיון, והוא גם יודע שהכנתם תשובות…ולכן הוא ינסה להפתיע אתכם על מנת לקבל תגובות אותנטיות בזמן אמת, ולא כאלה שהן מוכנות מראש. סיבה נוספת היא – לבדוק את התפקוד שלכם במצבי פתע, האם אתם מאבדים שליטה? האם אתם נלחצים? ובכן, זכרו שמותר לכם לקחת נשימה, להרהר לרגע בתשובה שתתנו, ואפילו לומר “אני צריך לחשוב רגע איך לענות על זה”. זה בסדר גמור להשתהות עם התשובה, וזה בהחלט עדיף על פני תשובה פזיזה שעלולה “להפיל” אתכם. טיפ נוסף – אל תרחיבו יתר על המידה בתשובותיכם, ואל תגלשו לנושאים שלא נשאלתם עליהם. מראיינים רבים משתמשים בטכניקה של מבט ושתיקה, על מנת ליצור מבוכה וצורך לדבר אצל המרואיין.

רזומה

סיימתם לענות? נהדר! הביטו בחיוך אל המראיינ\ת, והמתינו לשאלה הבאה!

התחל